Doorgaan naar hoofdcontent

Frans Elsen 1934-2011

Jazzpianist, jazzdocent en arrangeur Frans Elsen is op woensdag 23 februari 2011 overleden. Hij werd 76 jaar. Elsen (geboren 28 mei 1934 in Den Haag) hoorde in vijftiger tot de eerste moderne jazzpianisten van Nederland. Bebop is bij hem steeds het uitgangspunt gebleven.

Als zevenjarige begon hij met pianospelen en doorliep tussen 1952 en 1958 het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In diezelfde periode begon Elsen op te treden met diverse jazzformaties. Met zijn eigen kwartet (met onder meer Herman Schoonderwalt) maakte hij in 1955 en ’56 opnamen voor de lp’s Jazz Behind The Dikes, Vol. 2 en Vol. 3. Eerder, in 1953, werkte hij al mee aan de Jazz at the Kurhaus-lp’s. Vanaf 1956 maakte Frans Elsen ook geregeld platen met onder anderen het Peter Schilperoort-kwartet, Ann Burton, Greetje Kauffeld, Ferdinand Povel en het Metropole Orkest. Een van zijn laatste albums dateert van 2006: As Long As There’s Music met gitarist Axel Hagen.In de loop der jaren werkte Frans Elsen met tientallen grote namen uit de Amerikaanse jazz, onder wie Barry Harris, Phil Woods, Zoot Sims, Stan Getz, Art Farmer, Oliver Nelson, Donald Byrd, Clark Terry, Thad Jones, Chet Baker en Ben Webster. Net als zijn collega en grote vriend Barry Harris heeft Frans Elsen gedurende zijn leven altijd gewezen op het belang van de Bebop. Dit kwam naar boven in zijn spel, en zeker tijdens zijn lessen. Tijdens zijn concerten liet hij steevast horen waar zijn voorkeur lag en was de invloed van Bud Powell en de eerder genoemde Barry Harris altijd goed hoorbaar. Zowel harmonisch, melodisch en ritmisch klopte het 100% en viel er geen speld tussen te krijgen. Op dit gebied stelde Frans hoge eisen aan zichzelf en zelfs tot aan het eind van zijn leven probeerde hij zichzelf nog te verbeteren.
Zijn ongelofelijke harmonische kennis maakte hem tot uitstekende begeleider. Op alerte wijze gaf hij elke solist de juiste steun.Het leek soms of hij hiervoor een zesde zintuig bezat.

Vanaf het begin in 1979 was hij nauw betrokken bij de jazzopleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Meerdere generaties Nederlandse jazzmusici hebben daar bij hem gestudeerd, tot zijn pensionering in 1999.Voordien was Frans Elsen ook al actief geweest als initiator van jazzopleidingen in onder meer Zwolle en Hilversum.Hij publiceerde twee meerdelige leergangen:Jazzpracticum en Jazzharmonie aan de piano (zowel in het Nederlands als het Engels).

Begin jaren tachtig hield Frans zich bezig met het oprichten van de SJP (Stichting Jazz Productie). Deze stichting had als doelstelling het promoten van traditionelere jazzvormen en moest de tegenhanger worden van de meer vooruitstrevende SJIN. De SJP vond (terecht) dat de SJIN zich teveel bezighield met non-jazz en wilde een deel van de subsidie die tot dan toe exclusief door de SJIN werd geconsumeerd. Het toenmalige ministerie van CRM dacht daar echter anders over en het Haagse initiatief was van de baan. Tijdens het North Sea Jazz Festival 1991 werd Frans Elsen onderscheiden met de Bird Award Special Appreciation. Elsen was een begrip in de jazzwereld. Voor de vaderlandse jazz heeft hij als musicus, docent en als promotor van de echte jazz een zeer grote rol gespeeld.

Bijdrage: C.P. Vincentius (www.cpvincentius.nl)

Reacties

Populaire posts van deze blog

CD: Mark Wade Trio - Event Horizon

Hoewel al twintig jaar actief, nu pas is er het debuutalbum van Mark Wade. Het was het wachten waard! Het album Event Horizon van het Mark Wade Trio is een genot om naar te luisteren. Basis Mark Wade, drummer Scott Neuman en pianist Tim Harrison hebben een puik album afgeleverd. De ritme sectie gidst je strak en soms verrassend door het album met op en top jazz melodielijnen van de piano. De ervaring van Wade spat er van af, eerder was hij actief voor gelouterde jazzmuzikanten als James Spaulding, Peter Eldridge en Don Byron. Het in eigen beheer uitgebrachte album bevat naast de cover 'If I only had a brain' nog acht eigen composities van Wade. Luister hier naar een aantal nummers van de cd of kijk voor meer informatie op: www.markwademusicny.com

Victor Kaihatu 1939 - 2014

Victor Kaihatu, een van de bekendste contrabassisten in Nederland is begin mei van dit jaar overleden. Hij werd in 1939 in Java geboren en was een van de Indische Nederlanders, zoals b.v. de gebroeders Pronk, die de bebop een warm hart toedroegen. Hij was van Molukse afkomst. In het begin van zijn carrière, begin jaren zestig, vormde hij samen met zijn broer Ferry de indorockformatie The Emeralds, waar de broers een aantal hits, zoals 'Memories' mee scoorden. Ook zal zijn naam verbonden blijven aan het krontjong ensemble, dat hij jarenlang leidde. Victor Kaihatu heeft bij een groot aantal uiteenlopende jazzformaties gespeeld. Vanaf begin jaren zestig tot midden jaren zeventig was hett vooral avant-gardejazz wat de klok sloeg. Zo maakte hij in de loop der jaren deel uit van de combo's van Nedley Elstak en Pierre Courbois en speelde hij later vier jaar bij Loek Dikker en bij het Willem Breuker kwartet. Het Misha Mengelberg kwartet ( met naast Mengelberg Piet Noordijk, Han B

Bix Beiderdecke’s laatste opnames, 80 jaar geleden

’t Was begin augustus 2011 tachtig jaar geleden dat kornettist Bix Beiderdecke in zijn huis in Queens, New York, een vlaag van verstandsverbijstering kreeg en onmiddellijk daarop overleed. Een gesloopte geest stierf in een gesloopt lichaam. De 28-jarige Beiderbecke was langdurig aan alcohol verslaafd. Drank was toentertijd in de Verenigde Staten nog niet grondwettelijk aan beperkende bepalingen onderhevig. De meeste spiritualiën bevatten ofwel ethanol ofwel het relatief goedkopere isopropyl. Goedkope alcohol bleek van tijd tot tijd een goedkope manier om blind te worden. Beiderbecke dronk zichzelf dood, op dezelfde manier waarop Amy Winehouse zich ten gronde richtte. Tegen het einde van de twintiger jaren was Bix Beiderbecke niet de beste of snelste trompettist in de jazzscene. Louis Armstrong hield die stoel al bezet. Beiderbecke exploreerde in een tijd waarin jazz ‘hot’ diende te zijn een ‘coolere’ benadering. Zijn lichtere trompetspel baseerde zich op zuiverheid en helderheid, m